Mengawal emosi ketika bekerja merupakan tanggungjawab kendiri kepada pekerja dan majikan. Bijak mengawal emosi dapat mewujudkan suasana kerja yang harmoni dan kondusif selain mampu meningkatkan produktiviti syarikat serta perkhidmatan pelanggan.
Kegagalan mengawal emosi seperti egois, panas baran, terlalu sensitif dan sukar menerima pendapat mahupun teguran akan menyebabkan diri tidak dapat berfikir dan membuat keputusan yang baik selain membawa kepada kemudaratan terutama dalam menjalankan tugas akibat tekanan emosi. Jika ini berlaku, ia boleh membawa kepada masalah seperti pekerja sering berhenti kerja, tidak berani menyuarakan pendapat dan lebih memburukkan keadaan lagi, boleh berlaku perbalahan baik antara majikan dan pekerja mahupun dengan pelanggan. Ini ternyata akan menjejaskan prestasi dan imej syarikat.
Jadi, apakah cara terbaik untuk mengawal emosi di tempat kerja? Ikuti tip berikut: